loading...
وبسایت تخصصی نماز
امکانات وبسایت

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 180 یکشنبه 10 بهمن 1395 نظرات (0)

برای ورود به هر کاری، لازم است با شیوهها و روشهای ورود به آن آشنا شویم تا هم زود به مقصد برسیم و هم به نتیجۀ مطلوب دست یابیم.

دعوت به نماز نیز کاری است که از شیوهها و روشهای خاصی برخوردار است که مهمترینِ آنها عبارتند از:

نماز-دعوت نماز-شیوه دعوت نماز

1. برانگیختن احساسات با شمارش نعمتها

اولین مایه برای دعوت به نماز، استفاده از احساسات و فطرت است. در انسان احساساتی وجود دارد که اگر بیدار شوند، او به سمت تشکر از خدا میرود. ما نیز باید این سرمایۀ احساس و وجدان را زنده نگه داریم و هر جا غبار غفلت آن را فرا گرفت، با تذکر و موعظه، آن را برطرف کنیم.

در تلویزیون، کلیپی از پدر پیری که با جوانش برای تفریح به بوستانی رفته بودند، نشان داد. پیرمرد هر چند دقیقه یکبار از فرزندش میپرسید: این پرنده کوچک چیست؟ بار اول جوان گفت: گنجشک است. دفعۀ دوم که پدر سؤالش را تکرار کرد، جوان با کمی ناراحتی گفت: گنجشک است، اما بار سوم که سؤال پدر تکرار شد، جوان با عصبانیت بر سر پدر فریاد کشید و گفت: گفتم که، گنجشک است. پدر از پسرش خواست دفترچه خاطراتش را بیاورد. بخشی را که مربوط به جوانی خودش و کودکی این جوان بود، باز کرد و از پسر خواست که بلند بخواند. در آن نوشته شده بود که من جوان بودم و فرزندم که کودک بود در همین بوستان، دهها بار از من پرسید «نام این پرنده چیست؟» و من هر بار با کلمات «جانم، عزیزم، قربانت بگردم» جواب دادم: گنجشک است! جوان شرمنده شد و پدر را در آغوش گرفت؛ بوسید و از او عذر خواهی کرد...

بهترین راه برای زندهکردن احساسات انسانها نسبت به خدا، توجه به نعمتهاست؛ همانگونه که این پیرمرد جوانش را با بیان محبتهای گذشتۀ خود، بر سر شور و شعور آورد و وجدان خفتۀ او را بیدار کرد.

( ادامه در ادامه مطلب)

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 170 شنبه 27 آذر 1395 نظرات (0)


اهمیت و ضرورت توجه والدین به نماز

مقالات نماز

والدین، مسئول عقائد، افکار و اخلاق فرزندان هستند و فرزندان، امانتی در اختیار والدین؛ پس هر نوع کوتاهی، خیانت به این امانت است. قرآن بارها سفارش کرده که نسبت به فرزندان خود دلسوز و از انحراف آنها نگران باشید. خداوند در قرآن یکی از دلایل بهشتی شدن والدین را همین دغدغه می‌داند: «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقین‏».در جای دیگر نیز می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ نارا».چندین بار هم از زبان اولیای خدا (نوح، ابراهیم، یعقوب، لقمان) با واژه «یا بُنَیَّ» توجه والدین به فرزند را مطرح کرده است.

والدین باید بدانند که فرزندان رمز بقا و سرمایه‌گذاری در تاریخ هستند و هرچه از جان، مال و زمان برای تربیت آنها سرمایه‌گذاری کنند، در طول تاریخ بهره خواهند برد و در تمام کارهای خیر فرزندان شریکند.

والدین باید بدانند حضرت ابراهیم(ع) برای نماز فرزندان خود از خدا یاری می‌طلبید و می‌گفت: «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏». آنها باید بدانند که حضرت ابراهیم(ع)، همسر و کودک خود را در سخت‌ترین مکان‌هایی که آب و گیاهی نداشت، در کنار کعبه مسکن داد و به خدا گفت: «پروردگارا! دلیل این اسکان، اقامۀ نماز توسط فرزندانم است». جالب آنکه تمام کسانی که به مکه می‌روند، برای حج یا عمره می‌روند؛ اما بانی کعبه می‌گوید: من نه برای حج آمده‌ام و نه برای عمره؛ بلکه برای اقامۀ نماز آمده‌ام.
(ادامه مطلب، در ادامه مطلب...)

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 145 پنجشنبه 22 مهر 1395 نظرات (0)

آثار یاد خدا (نماز)

یاد خداوند بركتهای بسیاری دارد، از جمله:

یاد نعمت‏هاى او، عامل شكر اوست؛

یاد قدرت او، سبب توكّل بر اوست؛

یاد الطاف او، سبب محبّت اوست؛

یاد قهر و خشم او، علتی برای خوف از اوست؛

یاد عظمت و بزرگى او، سبب خشیت در مقابل اوست؛

یاد علم او به پنهان و آشكار، مایه حیا و پاكدامنى ماست؛

یاد عفو و كرم او، مایه امید و توبه است؛

یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزكارى است؛

( ادامه در ادامه مطلب )
 

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 144 پنجشنبه 15 مهر 1395 نظرات (0)

علل سستی و كاهلی در نماز

1. عدم شناخت

ما اگر شخصی را نشناسیم، نسبت به او برخورد و ادب و تواضع نخواهیم داشت، ولی اگر بدانیم كه او دانشمندی عزیز و مبتكر و مخترعی است كه افتخارات زیادی دارد، حتماً نسبت به او علاقمند میشویم.

حال اگر بدانیم:
ـ نماز یعنی خدایی شدن؛
ـ نماز یعنی اتصال بینهایت كوچك، با بینهایت بزرگ؛
ـ نماز كلید نجات از قهر خداست؛
ـ تمام كمالات در نماز نهفته شده و یك كارخانه آدمسازی است؛
آنگاه ممکن نیست که نسبت به نماز كوتاهی کنیم.
پیامبر گرامی اسلام میفرماید: بهترین چیزی که خدا وضع کرده نماز است: «الصَّلَاةُ... خَیْرُ مَوْضُوعٍ‏».

(ادامه در ادامه مطلب)

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 169 دوشنبه 05 مهر 1395 نظرات (0)

دعوت دیگران به نماز، اصول و قواعدی کلی دارد که در چگونگی انجام فعالیتهای مربوط به نماز، نقش مهمی ایفا میکنند. در این فصل، مهمترینِ این اصول را به اختصار بیان میکنیم.

1. استمداد از خدا

دعوت به نماز و هر کار خیر دیگری، تنها با علم، تجربه، روانشناسی و استفاده از ابزار و فرمولها انجام نمیشود؛ بلکه این کار مقدس باید از سرچشمۀ بینهایتی گرفته شود.

حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال میخواهد که پس از خودش افرادی مبعوث شوند و مردم را به علم و تزکیه دعوت کنند: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً».

او از خدا میخواهد که توفیق اقامه نماز را به خود و ذریهاش مرحمت کند: «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء».

نکتۀ مهم این است که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند متعال برای نسل خود دو نعمت مهم را درخواست كرد:

1. اقامه نماز؛ «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی»؛

2. رهبری مردم؛ همینکه خداوند متعال فرمود: ای ابراهیم! من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم (إنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً)، حضرت ابراهیم؟ع؟ درخواست كرد که خدایا! این مقام را به نسل من هم بده: «قالَ وَ مِن ذُرّیَّتی». ( بقیه مطالب در ادامه مطلب)
 

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 142 سه شنبه 02 شهریور 1395 نظرات (0)

امام رضا(ع) و اهمیت نماز

اکنون که این سطرها را مینویسم، روز اول ماه مبارک رمضان 1393 شمسی است و من در مدرسه علمیه نواب، در چند متری حرم امام رضا(ع) هستم. دو روایت از اولویت دادن امام رضا(ع) نسبت به نماز به ذهنم آمد که بیان میکنم:

یکم. امام حسن عسکری(ع) مشغول نوشتن بود؛ همینکه صدای اذان بلند شد، قلم را به زمین گذاشت و حاضر نشد حتی با نوشتن چند کلمه، نامه را تمام کند.(1)

دوم. امام رضا(ع) جلسه مهمی با رهبر صابئین داشت. بحث به اینجا رسید که او گفت: «فَقَدْ رَقَّ قَلْبِی»؛ یعنی: الان دل من برای پذیرفتن حرف امام؟ع؟ نرم شد. در این هنگام صدای اذان بلند شد. امام(ع)
فرمود: اول نماز، بعد گفتگو. امام(ع) با این حرکت ثابت کرد اهمیت نماز از مهمترین جلسات تاریخی هم بالاتر است و به هنگام نماز، حتی این جلسات نیز باید تعطیل شود.
(2)

 

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 181 شنبه 02 مرداد 1395 نظرات (0)

نماز مطلوب از نگاه قرآن

نمازی که قرآن از ما میخواهد چنین است:

دائمی باشد: «الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»؛

نمازی که از آن حفاظت شود: «وَالَّذینَ هُمْ عَلى‏صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ»؛

نمازی که در آن خشوع باشد: «الَّذینَ هُمْ فی‏صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»؛

نمازی که بازدارنده از فحشا و منکر باشد: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر

نمازی که به دلیل ذکرالله بودنش، آرامبخش دلها باشد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»

نمازی که در آن نشاط باشد، نه کسالت: «وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى»؛

نمازی که نسبت به آن، فرزندان و خانواده فراموش نشوند: «وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاة»؛

نمازی که اولویت آن همیشه بر کارهای دیگر رعایت شود؛ حتی در میدان جنگ.

 

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 174 دوشنبه 03 خرداد 1395 نظرات (0)

بهانههای افراد بیاعتنا به نماز

عدهای برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، بهانههای مختلفی میآورند. از جملۀ این بهانهها:

1. بهانة «دعوت و توصیه، خلاف آزادی است!»

برخی میگویند انسان آزاد است و سفارش و امر به معروف، خلاف آزادی است. غافل از اینکه آزادی معنای دیگری دارد. اگر آزادی بهصورت مطلق باشد، باید بتوان با لباس شنا، در کلاس فیزیک حاضر شد! باید در تمام دنیا هرگونه توبیخ و جریمه و محاکمه را کنار گذاشت! اگر آزادی به طور مطلق باشد و بتوانیم کودک و نوجوان یا جوانان هوسباز را رها کنیم، غریزه و شهوتها، نسل انسان را نابود میکند.

پس، آزادی باید در چارچوب عقل، علم، قانون، فطرت و حفظ حقوق دیگران تعریف شود.

بنابراین نباید این نکته را فراموش کرد که هر آزادیای ارزش و هر محدودیتی نقص نیست. وقتی انسان از کفش و جوراب استفاده میکند ـ هرچند این کار محدود کردن پای انسان است ـ ولی این محدودیت سبب حفظ پا از خار، خاشاک، تیغ، شیشه و خاک کوچه است.

از طرف دیگر، ما باید کسانی را که خیرخواه ما هستند، دوست بداریم و اگر چنین نكنیم، قرآن ما را مؤاخذه خواهد كرد که: «لا تُحِبُّونَ النَّاصِحین‏».

امام صادق(ع) نیز میفرماید: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ‏ أَهْدَى‏ إِلَیَ‏ عُیُوبِی»؛ بهترین دوست من کسی است که عیبهای مرا به من تذکر دهد. جالب اینکه حضرت نام این تذکر را هدیه گذاشته است؛ هدیهای دوستانه.

در مقابل این روحیه کسانی هستند که قرآن کریم درباره آنها میفرماید: «وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْم»؛ هرگاه به آنها سفارش تقوا میشود، به دلیل غرور و گناه، تحت تأثیر قرار نمیگیرند.
(
ادامه در ادامه مطلب... )

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 145 دوشنبه 09 فروردین 1395 نظرات (0)

پیامبر(ص) فرمود: خداوند جانشینان مرا رحمت کند. سؤال شد آنان کیانند! فرمود: کسانی که سنت و راه مرا احیاء کنند و به مردم بیاموزند: «رَحِمَ اللَّهُ خُلَفَائِی فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ الَّذِینَ یُحْیُونَ سُنَّتِی وَ یُعَلِّمُونَهَا عِبَادَ اللَّهِ».

امر به معروف و دعوت به هر کار خیر و از جمله نماز _ که در مركز کارهای خیر قرار دارد _ نشانۀ دلسوزی، تعهد، غیرت دینی، خیرخواهی، وجدان بیدار، ایمان به مکتب و مردم و ایمان به هدف و راه میباشد.

ما به سفارش قرآن کریم، مأموریم که خود و خانواده خود را از آتش و قهر خدا حفظ کنیم: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً»؛ خداوند به پیامبر(ص) می فرماید«وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاة واصطبر علیها»؛ خانواده خود را به نماز امر کن و در این کار صبور باش. با دعوت به نماز، به این سفارش قرآن کریم عمل کنیم.

در قرآن میخوانیم که پیامبران نگران افکار و عقاید فرزندان خود بودند و از آنان میپرسیدند: «ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدی‏»؛ پس از مرگ من چه خواهید پرستید؟ در جای دیگر میخوانیم که حضرت ابراهیم(ع) از خدا میخواست که او و ذریهاش را برپاکنندۀ نماز قرار دهد: «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ». او به همین هدف آنان را در منطقهای کوهستانی و بی آب و گیاه، در کنار کعبه ساكن کرد و گفت: پروردگارا! من برای اقامه نماز این مکان را برای سکونت فرزندانم انتخاب کردم: «رَبَّنا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی... لِیُقیمُوا الصَّلاةَ».
(
بقیه مطالب در ادامه مطلب...)
 

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 169 سه شنبه 02 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

از امام زضا(ع) می پرسم...

امام رضا-رضاامام هشتم-ثامن الحجج

امام رضا(ع) در مورد آداب نماز چه توصیه ای فرمودند؟

امام رضا(ع) نماز را وسیله نزدیکی هر انسان پارسا به خداوند بر می شمرد و می فرماید :(( الصلاه قربان کل تقی))1.

امام رضا(ع) در مورد آداب نماز نیز چنین می فرمودند:(( اگر برای نماز ایستادی سعیی کن با حالت خواب آلودگی و سستس و تنبلی نباشد ؛ بلکه نماز را با آرامش و وقار به پا دار و بر تو باد که در نماز خاشع و خاضع باشی و برای خدا تواضع کنی و خشوع و خوف را بر خود هموار سازی. در آن حال که بین بیم و امید ایستاده ای و پیوسته با طمانینه و نگران هستی، همانند بنده گریخته و گناهکار که در محضر مولایش ایستاده ، در پیشگاه خدای عالمیان باست.پاهای خود را کنار هم بگذار و قامت را راست نگهدار و به راست و چپ توجه نکن!و چنان باش که گویی خدا را میبینی که اگر تو نتوانی او را ببینی، او تو را میبیند.))3.


3-فقه الرضا(ع)،ص101.
2-عیون اخبار الرضا(ع)،ج2،ص7.

تعداد صفحات : 4

درباره ما
Profile Pic
این سایت با هدف ترویج جوانان به فرهنگ نماز خوانی و مسجد ساخته شده است که هیچ یک از مطالب آن به طور مستقیم از جایی کپی نشده است و تمامی اشعار و پاور پوینت ها و پی دی اف های آن توسط مدیر سایت ساخته شده اند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بهترین راه تشویق جوانان به خواندن نماز چیست؟
    آمار سایت
    نخستین جشنواره نماز در فضای مجازی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 175
  • کل نظرات : 44
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 141
  • باردید دیروز : 160
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 893
  • بازدید ماه : 692
  • بازدید سال : 22,642
  • بازدید کلی : 188,570
  • کیو آر کد
    لوگوی ما
    حمایت میکنم!