loading...
وبسایت تخصصی نماز
امکانات وبسایت

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 304 یکشنبه 20 فروردین 1396 نظرات (0)

 

ترویج سنت وقف برای نماز


برای دعوت به نماز می‌توان از راه موقوفات نیز وارد شد. در استان فارس و شهرستان استهبان، درختان زیادی از بادام و گردو وقف شده تا محصول آن در مساجد، به بچه‌های مسجد داده شود.

قرآن در دعوت به عبادت می‌فرماید: مردم باید بندگی خدا کنند؛ زیرا که خداوند مشکل گرسنگی و امنیت آنان را حل کرد: «فَلْیَعْبُدُوا رَبّ َهذَا الْبَیْتِ الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ». در مراسمات محرّم و عاشورا، از نقش و سهم اطعام‌های بسیار گسترده نباید غافل شد. در رمضان هم از نقش سفره‌های افطاری نباید غفلت کرد.

حضرت امیر(ع) در مسیر راه مکه، با دست مبارک خود چاه‌هایی را حفر می‌کرد و همین که به آب می‌رسید، قلم و کاغذی می‌آورد و آن را برای مسافران خانه خدا وقف می‌نمود. حتی امروز در مسیر راه مدینه به مکه (اطراف مسجد شجره) چاه‌های فراوانی هست که آب گوارایی دارد؛ امروزه آن آب‌ها در ظرف‌های یکبار مصرف ریخته شده و در آنها بسته و نام این بطری‌ها «آبار علی» است (آبار جمع بئر به معنای چاه و علی، امیر مؤمنان(ع) است)؛ یعنی بعد از 1400 سال، مردم هنوز از دست‌رنج علی‌ابن‌ابیطالب(ع) در راه مکه استفاده می‌کنند.

ما باید برای دعوت به نماز، مردم را به نذر کردن برای نماز، وقف نماز و تشویق نماز، راهنمایی کنیم؛ زیرا نماز «بِرّ» است و این‌گونه کمک‌ها نوعی تعاون بر «بِرّ» می‌باشد که قرآن می‌فرماید: «تَعاوَنوا عَلَی البِرّ».

چگونه است ‌که دشمنان بشر برای عیاشی، هرزگی و گناه، مستهجن‌ترین عکس‌ها را به ‌وسیلۀ ماهواره، سایت، اینترنت و مانند آن، رایگان در اختیار نسل نو می‌گذارند، ولی ما مسلمانان برای دعوت به نماز، حتی به اندازۀ درصدی از آن تلاش نمی‌کنیم؟!

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 180 یکشنبه 10 بهمن 1395 نظرات (0)

برای ورود به هر کاری، لازم است با شیوهها و روشهای ورود به آن آشنا شویم تا هم زود به مقصد برسیم و هم به نتیجۀ مطلوب دست یابیم.

دعوت به نماز نیز کاری است که از شیوهها و روشهای خاصی برخوردار است که مهمترینِ آنها عبارتند از:

نماز-دعوت نماز-شیوه دعوت نماز

1. برانگیختن احساسات با شمارش نعمتها

اولین مایه برای دعوت به نماز، استفاده از احساسات و فطرت است. در انسان احساساتی وجود دارد که اگر بیدار شوند، او به سمت تشکر از خدا میرود. ما نیز باید این سرمایۀ احساس و وجدان را زنده نگه داریم و هر جا غبار غفلت آن را فرا گرفت، با تذکر و موعظه، آن را برطرف کنیم.

در تلویزیون، کلیپی از پدر پیری که با جوانش برای تفریح به بوستانی رفته بودند، نشان داد. پیرمرد هر چند دقیقه یکبار از فرزندش میپرسید: این پرنده کوچک چیست؟ بار اول جوان گفت: گنجشک است. دفعۀ دوم که پدر سؤالش را تکرار کرد، جوان با کمی ناراحتی گفت: گنجشک است، اما بار سوم که سؤال پدر تکرار شد، جوان با عصبانیت بر سر پدر فریاد کشید و گفت: گفتم که، گنجشک است. پدر از پسرش خواست دفترچه خاطراتش را بیاورد. بخشی را که مربوط به جوانی خودش و کودکی این جوان بود، باز کرد و از پسر خواست که بلند بخواند. در آن نوشته شده بود که من جوان بودم و فرزندم که کودک بود در همین بوستان، دهها بار از من پرسید «نام این پرنده چیست؟» و من هر بار با کلمات «جانم، عزیزم، قربانت بگردم» جواب دادم: گنجشک است! جوان شرمنده شد و پدر را در آغوش گرفت؛ بوسید و از او عذر خواهی کرد...

بهترین راه برای زندهکردن احساسات انسانها نسبت به خدا، توجه به نعمتهاست؛ همانگونه که این پیرمرد جوانش را با بیان محبتهای گذشتۀ خود، بر سر شور و شعور آورد و وجدان خفتۀ او را بیدار کرد.

( ادامه در ادامه مطلب)

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 170 شنبه 27 آذر 1395 نظرات (0)


اهمیت و ضرورت توجه والدین به نماز

مقالات نماز

والدین، مسئول عقائد، افکار و اخلاق فرزندان هستند و فرزندان، امانتی در اختیار والدین؛ پس هر نوع کوتاهی، خیانت به این امانت است. قرآن بارها سفارش کرده که نسبت به فرزندان خود دلسوز و از انحراف آنها نگران باشید. خداوند در قرآن یکی از دلایل بهشتی شدن والدین را همین دغدغه می‌داند: «إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقین‏».در جای دیگر نیز می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ نارا».چندین بار هم از زبان اولیای خدا (نوح، ابراهیم، یعقوب، لقمان) با واژه «یا بُنَیَّ» توجه والدین به فرزند را مطرح کرده است.

والدین باید بدانند که فرزندان رمز بقا و سرمایه‌گذاری در تاریخ هستند و هرچه از جان، مال و زمان برای تربیت آنها سرمایه‌گذاری کنند، در طول تاریخ بهره خواهند برد و در تمام کارهای خیر فرزندان شریکند.

والدین باید بدانند حضرت ابراهیم(ع) برای نماز فرزندان خود از خدا یاری می‌طلبید و می‌گفت: «رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏». آنها باید بدانند که حضرت ابراهیم(ع)، همسر و کودک خود را در سخت‌ترین مکان‌هایی که آب و گیاهی نداشت، در کنار کعبه مسکن داد و به خدا گفت: «پروردگارا! دلیل این اسکان، اقامۀ نماز توسط فرزندانم است». جالب آنکه تمام کسانی که به مکه می‌روند، برای حج یا عمره می‌روند؛ اما بانی کعبه می‌گوید: من نه برای حج آمده‌ام و نه برای عمره؛ بلکه برای اقامۀ نماز آمده‌ام.
(ادامه مطلب، در ادامه مطلب...)

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 188 دوشنبه 17 آبان 1395 نظرات (0)

سابقۀ تاریخی نماز در آیات قرآن

همیشه و در همهجای دنیا برای میراث فرهنگی و سوابق تاریخی و حفظ آثار قدما، ارزش خاصی قائلند و آن را در موزهها و در جایگاههای خاص قرار میدهند؛ حتی اگر یک ظرف سفالی شکسته باشد که سابقۀ تاریخی زیادی دارا باشد. حال چطور است که به یک ارزش معنوی (ارتباط با خدا) که تاریخ آن همراه با تاریخ بشر است، اهمیتی داده نمیشود؟!

ـ صدها سال پیش از اسلام، خداوند به حضرت عیسی(ع) نماز را سفارش کرده است: «أَوْصانی‏ بِالصَّلاة»؛
ـ قبل از حضرت عیسی(ع)، به حضرت موسی(ع) فرمود: «اَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْری‏»؛
ـ قبل از حضرت موسی، حضرت شعیب و قبل از شعیب، حضرت ابراهیم؟عهم؟ نماز داشتهاند؛
ـ خداوند درباره پیامبران میفرماید: «أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ»؛ ما به آنان انجام کارهای خیر و اقامه نماز را وحی کردیم (در این آیه با اینکه نماز جزئی از کارهای خیر است، ولی به دلیل اهمیت، نام آن جداگانه برده شده است)؛
ـ لقمان به فرزندش درباره نماز سفارش کرده است؛
ـ قرآن از نماز زکریا در محراب سخن می‌‌گوید: «یُصَلِّی فِی الْمِحْراب‏»؛
ـ به مریم دربارۀ قنوت، سجده و رکوع سفارش میكند؛
ـ آخرین سفارش امام صادق(ع) به نماز بود: «اگر کسی آن را سبک بشمارد، شفاعت ما شامل حالش نمیشود.»

ادامه در ادامه مطلب...

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 155 شنبه 08 آبان 1395 نظرات (0)

خـطرهای نـاشـی از سـهل انـگاری و تـرک نمـاز

در هر دعوتی، تشویق و هشدار، هر دو نقش مهمی دارند. در آیات و روایات پاداشهای فراوانی برای نماز بیان شده و همچنین عقوبتها و کیفرهای سختی برای ترككنندگان، کاهلان و ضایعکنندگان نماز بیان شده است.

در دعوت باید اِنذار هم وجود داشته باشد تا افرادی که در مقابل دعوت به حق و نماز، سنگدلی و سرسختی نشان دادند، بدانند گرفتار چه خطراتی میشوند؟

«مَا سَلَكَكمُ فىِ سَقَر * قالوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّین»؛ در قیامت از دوزخیان پرسیده میشود که چه چیز شما را روانۀ دوزخ كرد؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم‏.

در جای دیگر نیز میخوانیم: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى‏»؛ آنگاه که کارد به استخوان میرسد و در لحظۀ انتقال از دنیا به برزخ، خداوند میفرماید: اینها نه ایمان آوردند و نه نماز خواندند.

در روایات میخوانیم: کسی که نماز را عمداً رها کند، کفر ورزیده است و از دایرۀ حمایتهای الهی و رسول خدا محروم میشود: «مَنْ‏ تَرَكَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّه»؛

ادامه مطلب در ادامه مطلب...
 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 171 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

از امام رضا (ع) می پرسم...

نماز اول وقت-نماز اول وقت از نظر امام رضا-امام رضا

چرا پیشوایان و معصومان بر سجده کردن سفارش می کردند و سیره ی آنان پایبندی به آن بود؟

سجده را جان بندگی و وسیله قرب خدا دانسته اند. سجده فرار از همه اغیار است و اقبال کامل به  پروردگار.

امام رضا (ع) نزدیکترین حالت بنده به خدای را زمانی می دانستند که او برای خداوند سجده کند (1) و به همین سبب است که خدا فرموده است:(( و اسجد و اقترب))(2).
سیره ی امام نیز سجده طولانی بود. امام رضا به سلیمان جعفری فرمودند : ((باد شدیدی وزیدن گرفت و من در سجده بودم. هر کس به دنبال پناهگاهی بود؛ اما من هنوز در سجده بودم تا باد فرو نشست
.(3)

(1) کلینی، کافی ، ج3 ، ص 264 .
(2) سوره علق 19 .
(3) عیون الخبار الرضا، ج2 ، ص7 .
محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 171 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

از امام رضا (ع) می پرسم...

نماز اول وقت-نماز اول وقت از نظر امام رضا-امام رضا

راز خواندن نماز اول وقت چیست وسیره امام رضا دراین باره چیست؟

درنگاه پیامبراکرم(ص)نماز اول وقت محبوب ترین کارنزدخداونداست.حضرت می فرمودند:((هرگاه نماز در اول وقتش خوانده شودبه طرف  آسمان بالا رود در حالتی که همچو نور خورشید میدرخشد ودرهای آسمان برای آن نماز باز می شود تا اینکه به عرش برسد سپس برای نمازگزار شفاعت می کند ومی گوید خدا حافظ توباشد ٫ آن گونه که در توجه وحفظ من کوشیدی .((

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 153 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (0)

نماز-نماز جماعت دختران

خانواده و نماز با تأكید بر نقش زن

خانواده مجموعه ای است متشكل از مرد و زن كه وجود فرزندان آن را تكمیل می كند و در واقع زن و مرد در سایه نكاح به تأسیس آن می پردازند. حیات فردی و اجتماعی كودك از خانواده آغاز می شود و شكل می گیرد و خانواده مركز پذیرش، انس و تعلق است، مركز تشكیل پندار و اخلاق و پیدایش فلسفه حیات و سازماندهی زندگی است و بالاخره نخستین مدرسه ، مكتب و محل درس آموزی های زندگی محسوب می شود. خانواده محیطی است كه كودك را دربرمی گیرد و در او نفوذ می كند. 

ادامه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید...

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 130 جمعه 25 بهمن 1392 نظرات (0)

نماز-سجده

تاثیر نماز خواندن  بر اعضای خانواده :

2- باروري شخصيت

خانواده اي که از افراد با شخصيت و با ثبات تشکيل شده باشد، داراي استحکام در روابط است. در بحث مسايل تربيتي نماز، به اثر نماز بر ثبات شخصيت اشاره شد. گذشته از اين اعضاي خانواده که منظم، نظيف، مؤدب، متين و باوقارند، احساس ثبات مي کنتد، قادر به تمرکز ذهن هستند و مي توانند در آينده خانواده اي ايده آل را تشکيل دهند. نماز، با توجه به کارکردهاي تربيتي اش در ايجاد چنين فضايي بسيار مؤثر است. خانواده اي که چنين اعضايي داشته باشد بسيار مستحکم و نظام مند خواهد بود و اگر اين روابط به جامعه بسط يابد، اجتماع همانند خانواده اي بزرگ خواهد شد.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
این سایت با هدف ترویج جوانان به فرهنگ نماز خوانی و مسجد ساخته شده است که هیچ یک از مطالب آن به طور مستقیم از جایی کپی نشده است و تمامی اشعار و پاور پوینت ها و پی دی اف های آن توسط مدیر سایت ساخته شده اند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بهترین راه تشویق جوانان به خواندن نماز چیست؟
    آمار سایت
    نخستین جشنواره نماز در فضای مجازی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 175
  • کل نظرات : 44
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 83
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 160
  • باردید دیروز : 160
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 912
  • بازدید ماه : 711
  • بازدید سال : 22,661
  • بازدید کلی : 188,589
  • کیو آر کد
    لوگوی ما
    حمایت میکنم!