loading...
وبسایت تخصصی نماز
امکانات وبسایت

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 155 شنبه 08 آبان 1395 نظرات (0)

خـطرهای نـاشـی از سـهل انـگاری و تـرک نمـاز

در هر دعوتی، تشویق و هشدار، هر دو نقش مهمی دارند. در آیات و روایات پاداشهای فراوانی برای نماز بیان شده و همچنین عقوبتها و کیفرهای سختی برای ترككنندگان، کاهلان و ضایعکنندگان نماز بیان شده است.

در دعوت باید اِنذار هم وجود داشته باشد تا افرادی که در مقابل دعوت به حق و نماز، سنگدلی و سرسختی نشان دادند، بدانند گرفتار چه خطراتی میشوند؟

«مَا سَلَكَكمُ فىِ سَقَر * قالوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّین»؛ در قیامت از دوزخیان پرسیده میشود که چه چیز شما را روانۀ دوزخ كرد؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم‏.

در جای دیگر نیز میخوانیم: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى‏»؛ آنگاه که کارد به استخوان میرسد و در لحظۀ انتقال از دنیا به برزخ، خداوند میفرماید: اینها نه ایمان آوردند و نه نماز خواندند.

در روایات میخوانیم: کسی که نماز را عمداً رها کند، کفر ورزیده است و از دایرۀ حمایتهای الهی و رسول خدا محروم میشود: «مَنْ‏ تَرَكَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ رَسُولِ اللَّه»؛

ادامه مطلب در ادامه مطلب...
 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 156 پنجشنبه 07 اسفند 1393 نظرات (0)

قال رسولُ الله صلى اللهُ عليهِ وَ آلهِ :

صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنكَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً .


آنچنان نماز بگذار كه گويى آخرين نماز توست و ديگر هرگز نمازى نخواهى خواند .

من دیگر چه بگویم كه حواس شما را در نماز جمع كند؟ این راهی كه پیامبر عزیز نشان داده است، بسیار عالی است.

شما فكر كنید بعد از نماز باید غزل خداحافظی را بخوانید، آن طرف هم چیزی جز این نماز نخواهید داشت. این یك بازی نیست!

چون نه تنها شما، بلكه هیچ كس نمی‌داند آیا عمرش تا نماز بعدی قد می‌دهد یا نه ؟!

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 134 شنبه 25 بهمن 1393 نظرات (0)

حق نماز از منظر امام سجاد(ع) چیست؟ 

سید الساجدین(ع) می‌فرمایند: حق نماز این است كه بدانى نماز، درآمدن به پیشگاه معبود یگانه است و تو در نماز پیش روى او ایستاده‌اى! پس آن‌گاه كه بر این حقیقت آگاه شدی، سزاوار آنى كه در نماز ایستى.
 هیچ وسیله‌ای مستحكم‌تر و دائمى‌تر از نماز براى ارتباط میان انسان با خدا نیست، خداوند در قرآن می‌فرماید: برای یاد من و ذكر من نماز بپادارید، «اقم الصلوة لذكری»، ناآشناترین انسان‌ها رابطه خود را با خدا به وسیله نماز آغاز مى‌كنند و برجسته‌ترین اولیاى خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز مى جویند.


مرغ مألوف كه با خانه خدا انس گرفت/ گر به سنگش بزنی جای دگر می‌ نرود (سعدی)

 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 569 سه شنبه 07 بهمن 1393 نظرات (0)


مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می كنند كه می فرمودند:
« اگر كسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن كند. »


مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی اقا قاضی طباطبایی(ره) است كه به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را به اختصار ذكر می نماییم. باشد كه كلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریكی ها باشد.

نماز

شما را سفارش می كنم به اینكه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 ركعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 ركعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت ركعت هنگام زوال است ].

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می كنند كه می فرمودند: « اگر كسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن كند. »

مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یكی را به محضر آقای قاضی آوردند كه مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش كند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: « به این آقا بگویید كه نماز را در اول وقت بخواند. »بعد معلوم شد كه آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نكنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ كردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه كبری سلام الله علیها كه از ذكر كبیر به شمار می آید و آیت الكرسی در تعقیب نماز ترك نشود.
 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 442 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (0)

استاد فاطمي نيا درباره اهميت مقبول بودن نماز مي فرمايند:
«در حديث قدسي وارد است كه بنده من اگر دو ركعت نماز مقبول داشته باشد؛ من او را جهنم نمي برم.

اگر اين حديث را يك فرد عوام بخواند مي گويد: مراد اين است كه من حواسم را جمع كنم و دو ركعت نماز بخوانم؛ بعد بروم هرچه دلم خواست گناه كنم. استادم كه داراي واردات قلبيه بود مي گفت: معناي حديث اين است كه اگر انسان دو ركعت نماز قبول داشته باشد كج نمي شود، صحيح بودن نماز، غير از مقبول بودن است.»نكته ها از گفته ها- دفتر اول- ص۱۹۹
 

محمد مهدی حسن پور بریجانی بازدید : 155 سه شنبه 01 بهمن 1392 نظرات (0)

نماز-دعا

تقش و اثرات نماز در آرامش روانی خانواده :
4-بالا رفتن عزت نفس 

پیامبر (ص) نماز را معراج مومن دانسته و می فرماید : انسانی که عروج یافته و اوج گرفته است ، از عزت نفس برخوردار است .عزت نیز با رفتن به پیشگاه معبود حاصل می شود و به تعبیر سعدی انسان جز با رفتن به درگاه الهی عزت نمی یابد.

ادامه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید...

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
این سایت با هدف ترویج جوانان به فرهنگ نماز خوانی و مسجد ساخته شده است که هیچ یک از مطالب آن به طور مستقیم از جایی کپی نشده است و تمامی اشعار و پاور پوینت ها و پی دی اف های آن توسط مدیر سایت ساخته شده اند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بهترین راه تشویق جوانان به خواندن نماز چیست؟
    آمار سایت
    نخستین جشنواره نماز در فضای مجازی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 175
  • کل نظرات : 44
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 128
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 245
  • باردید دیروز : 160
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 997
  • بازدید ماه : 796
  • بازدید سال : 22,746
  • بازدید کلی : 188,674
  • کیو آر کد
    لوگوی ما
    حمایت میکنم!